dinsdag 17 november 2015

Detectives gevraagd!

Hans Zant en ik zijn op zoek naar informatie over onderstaande foto's. Het gaat om een trein- of spoorongeluk op de (voormalige) Marnelijn van Winsum naar Zoutkamp of de lijn van Groningen naar Delfzijl.

De enige aanknopingspunten zijn het huis op de achtergrond van de eerste foto, en de molen op de achtergrond van de tweede foto (al kunnen die inmiddels wel afgebroken zijn).

Zou het hier kunnen gaan om het treinongeluk van 16 oktober 1940 bij Ranum, waarbij dertien polderwerkers om het leven kwamen? Of gaat het om wat anders?

Alle tips, hints, of mogelijkheden zijn welkom! Laat ze achter in een reactie of mail ze naar sanne.meijer@live.nl.



3 opmerkingen:

  1. Het lijkt me niet Ranum te zijn. Als ik de krantenverslagen daarover lees en naar de foto's kijk zie ik niet de overeenkomst. Het aangereden voertuig is zo te zien ook geen bus maar een aanhanger. Ook in de directe omgeving zou meer schade te zien moeten zijn als het Ranum zou zijn. Boeiende puzzel, ik ga verder zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Aike, bedankt voor uw enthousiaste reactie. Inmiddels is er op de Facebookpagina van deze blog (facebook.com/sannemeijeronderweg) inderdaad vastgesteld dat het hier niet om Ranum kan gaan. Het is een heus mysterie. Wat we nu zo'n beetje weten is dat de foto's genomen zijn tussen 1922-1938. Iemand kwam met het idee dat het kan gaan om een veewagen van de voormalige slachterij Gerzon Groningen. Ook hoorde ik dat het misschien in de buurt van Vierhuizen kan zijn. Dat zijn allemaal speculaties natuurlijk, maar succes met het speurwerk!

      Verwijderen
  2. Foto van Ranum is hier te vinden: http://spoornoord.webklik.nl/page/http-www-webklik-nl-webbuilder-marnelijn-add en dan zie je dat er geen overwegwachtershuisje bij de overweg in Ranum staat.Op jouw foto onderste foto lijkt dat wel zo te zijn.

    BeantwoordenVerwijderen