zaterdag 26 april 2014

Op naar het uiterste zuid-westen!

Klik op de foto's om ze te vergroten!

Na een maand lang rondreizen door Ierland (Cork-Dingle-Cork-County Clare-Cork-Dublin-Cork-Mizen Head-Cork-Clonakilty) is het nu toch echt tijd om mij volledig op de tentamens te storten. Maandag 28 april is mijn eerste, en verder heb ik nog tentamens op 6, 8 en 20 mei. Oké, tussendoor zal ik nog naar de Giro d'Italia in Dublin gaan, en na mijn laatste tentamen staat er ook nog een reisje naar Noord-Ierland op de planning, maar voorlopig ben ik even uitgereisd hihi. En dat is ergens ook wel even fijn, om eindelijk weer in een soort ritme te komen, en om thuis in Cork te zijn met vrienden.

Vandaag is het tijd voor het laatste gedeelte van mijn Grote Reismaand: de afgelopen dagen heb ik namelijk het mooie zuid-westen van county Cork aangedaan! Woensdag stond ik mijn oom en tante op te wachten bij Cork airport. Ze zijn een weekje in Ierland en de eerste twee dagen ben ik met ze mee geweest! Ze hebben een prachtig vakantiehuisje in het uiterste zuidwesten van Ierland, op het Mizen Head schiereiland. In een huurauto zijn we via Gougane Barra daar heen gereden, en hebben we 's avonds gegeten in het schattige Crookhaven, het meest zuidelijk gelegen dorpje van Ierland. De volgende dag hebben we over het schiereiland getourd, en hebben ze me aan het eind van de dag via de Drombeg Stone Circle weer naar Cork gebracht. Op vrijdag, de dag erna, ben ik met wat vriendinnen naar Clonakilty geweest, ook een dorpje in het zuid-westen van county Cork.

In verband met studeren heb ik niet echt tijd een groot verhaal te typen, daarom is dit meer een foto-verslag!

Gougane Barra

De naam Gougane Barra komt van St. Finbarr, een Ierse beschermheilige uit de 6e eeuw, waarvan gezegd wordt dat 'ie hier op het eilandje in het meer eens een klooster had gebouwd. Er staan inderdaad nog ruïnes, maar die zijn van veel later, toen een 17e eeuwse priester besloot zich hier te isoleren van de buitenwereld. Het kapelletje dat er nu staat is naast de ruïnes gebouwd en stamt uit de 19e eeuw. Het is een populaire plek bij pelgrims, aangezien het kapelletje, St. Finbarr's Oratory, mijlenver van de bewoonde wereld ligt. Je rijdt en rijdt en rijdt over de meest smalle weggetjes tot er opeens een open plek in het beboste gebied komt en dit magische beeld voor je verschijnt! Een heel betoverende plek...

Gougane Barra.

Linksboven: Het 19e eeuwse kapelletje. Rechtsboven: Prachtig interieur met pasteltinten. Onder: De omgeving.

Linksboven: De bergen. Rechtsboven en beide foto's onder: De ruïne van het 17e eeuwse gebouwtje. Er stond een oud kruis en hing vol 'beeldhouwwerken' die Jezus' lijdensweg afbeelden.

De eerste avond: op naar Crookhaven

Boven en linksonder: het dorpje Goleen. Rechtonder: het schattige vakantiehuisje van Martin en Didi.

De buurhond Easter, mijn nieuwe beste vriendin.

Boven: 'Skyline' van Crookhaven. Linksonder: De pub waar we hebben gegeten. Rechtonder: Een mooie muurschildering bij een andere pub.

Crookhaven

Crookhaven

Mizen Head Peninsula

Strand!

Strand!

Op het puntje van het schiereiland staat een schattig wit huisje dat dienst doet als Visitor Centre, café en winkel. Daar kun je een kaartje kopen om over een brug te gaan naar een klein eilandje dat het échte, meest zuid-westelijke puntje van Ierland is. De brug 'hangt' heel hoog en de uitzichten zijn spectaculair!

Links: Wandeling op weg naar de brug. Rechts: Rotsen en zee.

Linksboven: Overal wilde bloemetjes! Rechtsboven: Het leek op een duikplank, maar was het niet... ;) Linksonder: Martin en Didi op de brug. Rechtsonder: Zeehondje!

Uitzichten op het Mizen schiereiland.

Uitzichten op het Mizen schiereiland.

Drombeg Stone Circle

Op weg terug naar Cork zijn we gestopt bij de Drombeg Stone Circle, een soort mini-Stonehenge. Linksboven: De omgeving. Linksonder: de Stone Circle. Rechtsonder: Een offerplaats. Rechtsboven: Lekker gegeten bij een social club: een restaurant met vega-eten, waarbij alles op vrijwilligersbasis is. Heel leuk!

Clonakilty

Een supergezellig, kleurrijk dorpje!
Rechts- en linksboven: De wekelijkse Farmer's Market.





Goed, nu is het tijd voor tentamens...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten