dinsdag 7 januari 2014

Mijn eerste weekend in Cork!

Fotoverslag onder de tekst :)

Het is nog maar mijn vijfde dag hier in Cork, maar omdat ik al zoveel gedaan en gezien heb, voelt het alsof ik hier al ruim een week ben. Mijn laatste blog vertelde over de eerste twee dagen, dus ik zal kort even vertellen wat ik daarna allemaal beleefd heb. Op zaterdag om 12.30u gingen Sabi en ik mee met een city tour, georganiseerd door onze studentmentoren. Hoewel ik hierdoor wel de straten in het centrum beter heb leren kennen, was het verder niet heel leerzaam omdat het een redelijk grote groep was en de begeleider dan slecht te verstaan was. Na afloop gingen we ergens koffie drinken toen ik een sms van Marlène kreeg of ik in de stad was. Samen hebben we de VVV opgezocht en geplunderd, wat heel gezellig was. Die avond was er een welkomstborrel georganiseerd door de Students Union. We moesten ons om 20u verzamelen op de campus en Kevin, de leider van alle studentmentoren met de rode baard, deed zijn jas uit en bulderde dat wij (zo’n 200 man sterk) hem en zijn rode T-shirt moesten volgen naar een pub genaamd the Mardyke. Dat wij zijn T-shirt moesten volgen was wellicht een enigszins aparte actie, gezien de temperatuur inmiddels tot het vriespunt was gezakt. De internationale studenten uit de warmere regionen dezer aarde kregen dan ook bijna spontaan een rolberoerte. Hoewel het best gezellig was, en je altijd gelijk aanspraak hebt met Ierse mede-pub-gangers, was het wel erg druk en iedereen was bijzonder moe, waardoor we redelijk op tijd weer thuis waren.

De luie ‘ik-heb-niets-te-doen’-zondag was een welkome afwisseling. Onbewust vragen alle nieuwe indrukken, het drukke programma en de nieuwe menen die je ontmoet ontzettend veel energie van je. In de ochtend heb ik wat in huis rondgelummeld en in de middag, toen het weer wat opklaarde, heb ik rondgewandeld in de stad met mijn fotocamera. Ik heb de weg naar campus gelopen – dat zie je hieronder in de fotoreportage – en door het centrum weer terug. Volgens mij moet ik trouwens nog veel vaker de stad in, want er bijvoorbeeld alleen al ontzettend veel kerken en dingen die ik nog niet heb gezien. De winkels zijn hier gewoon open op zondag, waardoor het nooit echt rustig in de stad is, zoals op zondagen in Groningen. Toevallig kwam ik langs de Tesco en besloot daar eens rustig op mijn gemak rond te kijken, want de afgelopen keren dat ik er snel boodschappen deed kwam ik hier en daar al de gekste dingen tegen. Blijkbaar houden Ieren ervan overal whiskey in te doen, want ik kwam onder andere Jack Daniels Whiskey BBC Sauce tegen en Real Irish Whiskey Marmelade, voor op je brood. Ik ben gegaan voor iets anders met dranksmaak, namelijk West Cork Yoghurt: Champagne-Rhubarb. Het klinkt misschien als een rare combinatie, maar het smaakte best goed. Ook de Irish Potato-soup beviel me prima.

In één van de foldertjes die ik van de VVV heb gehaald had ik gelezen dat er in een pub vlakbij mijn huis traditionele muziek zou worden gespeeld op zondagavond. Ik had mijn vriendinnetjes opgetrommeld en samen met Sabi (Zwi), Marlène (FR), Michelle (VS), Heather (VS), Emily (VS) en Elle (VS) hebben we een superleuke avond gehad. The Gables is een pub die iets buiten het centrum ligt en dat merk je meteen: het is een echte Ierse pub zoals een Ierse pub bedoeld is. Houten banken met verschoten bloemetjesbekleding, donkere houten balken, een dartboard en een muur bezaaid met hurlingposters en schilderijen. Er knapperde een mooi vuur in de open haard. Wij waren de enige niet-Corkies. Een groepje grijze opa’s kwam binnen schuifelen, ze bestelden een pintje, en speelden een kaartspel. In de andere hoek zat een man een kruiswoordpuzzel te doen en aan de andere kant van ons las iemand de krant. Drie muzikanten speelden Ierse muziek, soms vrolijk, soms melancholisch. Ierser kun je het niet krijgen. Op een gegeven moment zong een van de muzikanten een sentimenteel lied, dat blijkbaar bekend was want om ons heen zong men zachtjes mee. Het was een heel sereen geheel, dat soms jammerlijk onderbroken werd door de kaartspelende opa’s die af en toe in een hevige discussie of ruzie verwikkeld waren over wie er nou gewonnen had. Een paar minuten later zaten ze echter weer gemoedelijk te spelen. Ieren zijn een passioneel volk.

The Gables Pub (zondagavond)


The Mardyke Pub (zaterdagavond)
















Wandeling van mijn huis naar de campus (klik op de foto om te vergroten)

Links: Uitzicht vanaf mijn kamer. Rechts: Holy Trinity Church

 
 Links: Het reuzenrad op de Grand Parade. Rechts: De Grand Parade
Links en rechts: St. Finbarr's Cathedral (st. Finbarr is beschermheilige van Cork) - ontworpen door William Burges

Links en rechts: St. Finbarr's Cathedral 


Links: College Road. Rechts: The Quadrangle, een van de gebouwen op de campus


 Links: Het kerkje op de campus. Rechts: campus

Links: de Glucksmann Galery op de campus. Rechts: een straatje vlakbij de campus



2 opmerkingen:

  1. Super om weer te lezen !! Geweldig dat je het "echte" Ierse leven ook meemaakt.
    Mooie foto's :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hebt het goed naar je zin! :-) Mooie stad. Best bijzonder met de gekleurde pandjes. Like the pictures! x Martin

    BeantwoordenVerwijderen