donderdag 20 maart 2014

Fotoverslag VIII

Klik op de foto's om ze te vergroten!


St. Patricks Day

Afgelopen maandag was het dan zover: St. Patricks Day, de nationale feestdag van Ierland. Op deze dag herdenkt men hun beschermheilige St. Patrick, die in de vijfde eeuw na Christus Ierland bekeerde tot het Christendom. De kleur geassocieerd met Ierland is uiteraard groen, en daarom kleurt alles op St. Patricks Day groen. In de grote steden zijn er parades, kermissen, markten, etc. Niet alleen in Ierland wordt het feest uitbundig gevierd, maar over de hele wereld. Met name in Amerika is het een enorm gebeuren. Daar is het, zoals altijd, nog grootser eigenlijk. Maar goed, omdat het dit keer toevallig op een maandag viel, was het weekend ervoor ook al feest, met overal muziek en Ierse dans.

De avond voor St. Patricks Day, St. Patricks Eve, ging ik met drie vriendinnetjes wat drinken in onze favoriete pub, the Gables. Dit was heel gezellig! Toen we na middernacht weer thuis kwamen besloten Sabi en ik St. Patricks Day goed in te luiden met de cakejes die we op de de St. Paddy's markt hadden gekocht, die al het hele weekend in het centrum stond.


De volgende ochtend hebben we met een groep vrienden samen ontbeten, wat heel gezellig en héél lekker was. Ook konden we deze tijd mooi gebruiken om ons samen op te doffen in groen, wit, oranje en vlaggetjes op onze wangen te kleuren.

Rond 12 uur in de middag gingen we richting het centrum waar de optocht of parade langs zou komen. We waren een uurtje vroeger gegaan omdat we natuurlijk een goed plekje wilden scoren. Het was ontzettend leuk en grappig en duurde anderhalf uur. Naast een aantal praalwagens waren er vooral veel loopgroepen. Er kwam van alles langs, van de vele buitenlandse communities woonachtig in Cork (bijvoorbeeld de Senegalese, Litouwse, Poolse en Filipijnse communities, maar er waren nog veel meer) tot de voetbalploeg van Cork (de slechtste in de geschiedenis trouwens) en van de kinder-judo-club tot militaire veteranen. Het was een heel gezellig feest! 






Deze politieagente, een knappe dame, was natuurlijk het mikpunt van de parade. 


Na afloop van de parade zijn we naar de eetstandjes gelopen om wat lekkers te halen. Er is een Libanees eetstandje die altijd overal te vinden is in Cork. Bij alle evenementen waar ik tot nu toe ben geweest, is 'ie er. En gelukkig hou ik van Midden-Oosters eten dus mijn keuze was snel gemaakt!


's Middags hebben mijn vrienden en ik nog gezellig samen gezeten en 's avonds heb ik St. Patricks Day gevierd met Everhard (die hier over een klein weekje al weer is!!).



Cork

Springtime op de campus!

Hoogtij vlakbij mijn huis.

Cork - Cashel

Oeps, deze foto was ik vergeten te plaatsen in mijn vorige post, maar dit zijn de prachtige landschappen die je voorbij komt als je in de bus van Cork naar Cashel zit!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten