vrijdag 7 februari 2014

Fotoverslag IV

Klik op de foto's om ze te vergroten!


The Flood

Waarschijnlijk hebben velen van jullie het wel meegekregen op de tv of in de krant; Cork was van 4-6 februari volledig overstroomd. De combinatie van high tide (vloed / hoog water) met zware regenbuien zorgde ervoor dat de rivier de Lee buiten haar oevers trad en het centrum 's avonds, 's nachts en in de vroege ochtend volledige overspoelde. Hoewel er in heel zuidelijk Ierland en ook zuid-west Engeland overstromingen plaatsvonden, was Cork één van de zwaarst getroffen gebieden. Vele winkels en huizen hebben schade geleden en er wordt nu geld ingezameld om de armste mensen te helpen (Ierland kent nog redelijk wat armoede buiten de steden). 

Boven en onder: Deze foto's heeft Sabi gemaakt van onze straat.

Links en rechts: Het centrum op ongeveer 3 minuutjes afstand van mijn huis.

Maar Ierland zou Ierland niet zijn als men er niet het beste van zou proberen te maken, in plaats van bij de pakken neer te gaan zitten. Als er dan opeens water in de winkelstraten staat, maak er dan gewoon gebruik van. Everhard en ik zagen dit fenomeen voor het eerst op RTE News, het landelijke tv-nieuws. Een mevrouw praatte vanuit Dublin met een correspondent die midden in het overstroomde centrum Cork stond. Achter de correspondent deed een Corkie een bommetje vanuit een raam, zo de winkelstraat in. De presentatrice van het nieuws schoot in de lach en riep: 'Oh my woooord he's in his underpants!' Naast dit bijzondere voorval heb ik veel foto's voorbij zien komen van andere mensen die gingen zwemmen of bootje varen door de straten. Ach, waarom ook niet, 'we now have our own Venice', zei iemand trots. 

Linksboven: Lachend bootje varen in je eigen schoenenwinkel die naar de filistijnen is - je bent positief aangelegd of je bent het niet. De Ieren zijn het. Rechtsboven: De Canoeing Society van de UCC greep de kans aan om een wedstrijdje te varen over de Grand Parade. Onder: Ik heb de landelijke krant 'Irish Examiner' gekocht, omdat ik deze herinnering moest bewaren - op de voorpagina stond deze foto, genomen vlakbij mijn huis. Wat doe je met een overstroming? Lekker zwemmen in een haaienpak.

De flood duurde van 4-6 februari. Het weer is nu gelukkig weer 'gewoon': blauwe lucht met een zonnetje. Het water van de rivier staat nog wel erg hoog, en de stroming is ook nog sterk. Deze foto maakte ik gisteren:


Bezoek! <3

Afgelopen vrijdag kon ik dan eindelijk Everhard ophalen van het vliegveld. We hebben het ontzettend gezellig gehad, dat de tijd voorbijvloog. Het was zomaar weer dinsdag en vloog hij (na anderhalf uur vertraging vanwege de storm) weer terug. 

Beide: St. Finbarr's Cathedral in een mengeling van regen en zon. Gemaakt door Everhard tijdens onze rondwandeling door de stad.


Everhard & the good Irish life! Links: Irish Breakfast op zaterdagochtend. Rechtsboven: koffie met scone. Dankjewel mama en papa! Rechtsonder: Everhard's eerste pint Murphy's Stout.

We gingen echt Iers eten ter afsluiting van Everhards bezoek! Boven: Irish Farmhouse Vegetable Soup - zie je overal, ontzettend populair. Geserveerd met Irish sodabread. Linksonder: Fish & Chips. Middenonder: Crumble. Rechtsonder: Trifle.

Jameson Distillery, Midleton

Op maandag gingen we naar de Jameson Distillery in het dorpje Midleton, dat op ongeveer 20 minuutjes (boemel)treinen van Cork ligt. Hoewel Jameson in Dublin begon met brouwen, is op een gegeven moment alle productie naar Midleton verschoven vanwege het water wat hier in de buurt ligt. We kregen een hele interessante en goede rondleiding door de oude distilleerderij uit 1770. De nieuwe ligt er nu achter. Als eerste kregen we een enorm patriottistische, nationalistische film te zien over de kwaliteit van Ierse whiskey. Groot nadruk werd gelegd op het feit dat de Schotten hun whisky brouwen hebben geleerd van de Ieren. Daarna liepen we door de gebouwen waarbij ons het proces uitgelegd werd. Op het einde mochten we drie verschillende whiskey's proeven: double distilled (Schots), single distilled (Amerikaans, Jack Daniels) en triple distilled (Jameson). Uiteraard, en dat wisten natuurlijk al lang, was Jameson veruit het lekkerste. We kregen nog een glas met Jameson ter afsluiting. Het was een heel leuk uitstapje!



Bij het procesonderdeel linksonder wordt er alcohol 'gemaakt'. Daarbij werd verteld dat het (toch licht alcoholische) restafval van deze granen weer verwerkt wordt in veevoer. Dat is het geheim van Ierland's blije koeien en de kwaliteit van Irish Beef ;-) Rechts zie je de grootste pot still ter wereld, met een capaciteit van 119.516 liter (!).

Linksboven: Jameson gebruikt oude houten vaten voor de smaak. Linksonder: Het 'maturing' van de whiskey in beeld gebracht. Rechts: Het eindproduct!

Boven: Whiskey proeven! Van links naar rechts: Schots, Iers, Amerikaans. Onder: Een lekker glaasje.

Jaaaa, ik ben een gecertificeerd whiskey proever!

Muziek

Links: Een superleuk bluesbandje speelde in the Franciscan Well, een pub op een plaats van een oud klooster. Hier brouwt men zelf de bieren, die van zo'n kwaliteit zijn dat zij mee doen voor de World Beer Awards en al eens een hebben gewonnen. Rechts: Er is altijd wat te doen op de UCC campus. Zo staan er altijd standjes met dingen, heb ik al meerdere keren om onduidelijke redenen een DJ zien draaien midden op campus en worden er regelmatige gratis broodjes warme kip etc. uitgedeeld. Deze keer was er traditionele muziek op de woensdagmiddag. En niet zomaar iemand: deze mevrouw herkende ik van posters die ik door de stad heb zien hangen, en tv. Mijn vermoeden dat zij een redelijk bekende muzikante was werd bevestigd toen ze terloops zei: 'When I was playing in Tokyo...' (Japanners zijn gek op Riverdance etc.) De jongen naast haar was een student die haar begeleidde op keyboard.

Kaartjes

Langs deze weg wil ik even iedereen bedanken die mij in de afgelopen weken zoveel kaartjes hebben gestuurd. Ik ben er ontzettend blij mee en stal ze uit op het plankje boven mijn bureau. En deze week kreeg ik wel een hele bijzondere: een zelf geknutselde, zelf geschreven kaart van Jie-Lin, mijn 4-jarige nichtje. Geweldig!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten